Złe nawyki żywieniowe – czego nie jeść, nie kupować i czego nie łączyć…

FL_banery_483x264_03

Prawidłowa dieta jest bardzo istotna. Jakość i składniki naszego codziennego pożywienia decydują bowiem nie tylko o naszym zdrowiu i kondycji, ale także mają niebagatelny wpływ na długość naszego życia. Zdrowe odżywianie w połączeniu z aktywnością fizyczną pozwalają zapobiegać miażdżycy, schorzeniom kręgosłupa, otyłości, cukrzycy czy nadciśnieniu, które ze względu na swą masowość nazywane są chorobami cywilizacyjnymi. Co więc możemy uznać za zdrową dietę a czego absolutnie powinniśmy się wystrzegać? Jak wystrzegać się pokus, jednocześnie nie rezygnując z radości jedzenia i dbać o zdrowie? Przygotowaliśmy dla Was listę największych błędów i sposoby radzenia sobie z nimi.

1. Za mało warzyw

piramida zdrowego żywieniaWedług opracowanej przez specjalistów piramidy zdrowego żywienia warzywa i owoce powinny stanowić większość naszego menu. Pięć porcji, z których każda waży około 80-100 gram to absolutnie minimum. Większość z nas co prawda wie, że warzywa i owoce w diecie są ważne, ale je ich znacznie mniej. Przeciętnie sięgamy po nie dwa – trzy razy dziennie. To powoduje, że każdego dnia zjadamy o około 200 gram warzyw i owoców za mało. Dietetycy zalecają, by surowe i gotowane warzywa oraz owoce, stanowiły ok. 60 proc. codziennej porcji jedzenia, co zapewnia równowagę kwasowo-zasadową i prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Cenniejsze dla organizmu są warzywa surowe, bo podczas gotowania 30-60 proc. zawartych w roślinie biopierwiastków przechodzi do odwarów, które najczęściej wylewamy. Mało znany jest fakt, że bogatym źródłem soli mineralnych są zioła. Jak dowodzą badania, w częściach zielonych roślin znajduje się ich więcej niż w mięsie czy jajkach. Pijąc 2-3 razy dziennie odwar z 10 g ziół wprowadzamy do organizmu 1-2 g soli mineralnych. Osoby, które zwiększają ilość warzyw i owoców w swojej diecie, czują się lżej, przestają narzekać na spadek energii i niską odporność.

2. Zbyt dużo mięsa i wędlin

jedzenie czerwonego mięsa czy jest zdrowe?Kanapki z szynką na śniadanie, burger w ciągu dnia, a na kolację kiełbaski na gorąco – czy twój jadłospis wygląda podobnie? W 2015 roku eksperci ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) opublikowali raport, w którym przestrzegają przed jedzeniem czerwonego mięsa. Według naukowców, popularne hot-dogi czy niskiej jakości sklepowe wędliny prowadzą do zachorowań na raka jelita grubego. Międzynarodowa Agencja Badań nad Nowotworami (IARC) umieściła natomiast przetworzone mięso na liście czynników zwiększających ryzyko zachorowania na raka… Zaraz obok tytoniu czy azbestu!

Kolejnym poważnym skutkiem jedzenia zbyt dużej ilości mięsa może być  łańcuch schorzeń określanych jako choroby przemiany materii. Powodują go toksyny wytwarzające się wtedy, gdy dostarczamy do organizmu zbyt wiele białka zwierzęcego, które zaczynają się gromadzić w jelicie grubym, potem przenikać do krwiobiegu, zatruwając kolejno serce, stawy i nerki. Musimy więc pamiętać o odpowiednim podziale białka, które spożywamy. Otóż jedna trzecia białka powinna pochodzić z białka roślinnego dostarczanego przez np. rośliny strączkowe, ziemniaki; jedna trzecia z nabiału, a tylko pozostała część z mięsa oraz ryb. 

3. Za mało wody

Zapewne to truizm, ale człowiek składa się w ¾ z wody. Jest ona niezbędna do funkcjonowania całego organizmu, a jej niedobór szkodzi zdrowiu. Wody nie zastąpi ani sok, ani litry wlewanej w siebie kawy podczas godzin w pracy. Osoby, które nawet w niewielkim stopniu są odwodnione, skarżą się na utratę koncentracji, ból głowy, niepokój, zły nastrój. A gdy stan ten trwa długo, skutkuje nie tylko suchością skóry i włosów, ale także problemami z nerkami. Woda reguluje ciepłotę ciała, pełni podstawową funkcję w procesach trawienia. By spalić 1 kalorię organizm potrzebuje 1 ml wody i to niezależnie od pory roku. Jeśli więc sięgamy po potrawy bardziej sycące i zjadamy dziennie 2000 kcal, powinniśmy wypić co najmniej 2 litry płynów. 

Pamiętaj, że w FitLab catering możesz skorzystać z bezpłatnej konsultacji z naszym dietetykiem, który pomoże Ci nie tylko unikać błędów żywieniowych, ale też dopasuje do Twoich indywidualnych preferencji konkretny plan dietetyczny. Nie zwlekaj, zadzwoń już teraz!

735 998 448

4. Za dużo słodyczy, ciastek, napojów gazowanych

jedzenie słodyczy a zdrowieWHO zaleca, aby dziennie nie spożywać więcej niż 25 gramów cukru, czyli około sześciu łyżeczek. Nie chodzi tu tylko o cukier dodawany samodzielnie, np. do herbaty, ale o cukier ogólnie, który znajduje się w bardzo wielu produktach spożywczych. Nie zawsze możemy kontrolować ilość słodkiego proszku w naszych daniach – obecnie znajduje się praktycznie w każdym produkcie, w dodatku pod różnymi, często obco brzmiącymi, nazwami. Zbyt duża ilość cukru w diecie jest jednak szkodliwa nie tylko dla sylwetki, ale również dla zdrowia. 

Węglowodany, czyli cukry stanowią podstawowy materiał energetyczny organizmu, aż 50 procent energii pochodzi z ich spalania. Jednak ich nadmiar prowadzi w prosty sposób do tycia. Nadmiar cukrów organizm magazynuje w postaci glikogenu w wątrobie oraz mięśniach, by sięgnąć po te rezerwy w razie potrzeby. Gdy jednak magazyn jest przepełniony (a ilość zapasów u dorosłego człowieka wynosi ok. 300 g), a sięgając po następne ciasteczko, dostarczamy kolejnej porcji węglowodanów prostych, organizm przesuwa nadmiar do głębokich zapasów, czyli tkanki tłuszczowej. Możliwości magazynowania energii przez organizm są niestety nieograniczone, o czym mogą świadczyć coraz częściej spotykane przez nas na ulicy osoby z wagą znacznie przekraczającą 100, a nawet 200 kilo.

5. Śniadanie? Nie mam czasu…

brak śniadania a wpływ na zdrowieWciąż brakuje Ci energii? Wieczorem łapie Cię głód, więc sięgasz po niezdrowe przekąski? Trudno ci zrzucić zbędne kilogramy? Winowajcą może być właśnie brak śniadania. Tymczasem to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, dzięki któremu mózg ma energię i może sprawnie funkcjonować bez uczucia senności i spadku koncentracji.

To, że brak śniadania odbija się na zdrowiu, potwierdzają liczne badania. Jedno z nich mówi, że osoby, które unikają porannego posiłku są bardziej narażone na choroby cywilizacyjne niż osoby, w których diecie codziennie gości śniadanie. Z badań wynika  również, że mężczyźni, którzy nie jadali śniadań, częściej zapadali na choroby serca niż ci, którzy je jedli regularnie. Wyniki innych badań dowodzą, że nieregularne jedzenie śniadań ma również wpływ na otyłość i cukrzycę. Brak śniadań skutkuje bowiem tym, że organizm oszczędza rano energię, a tym samym obniża metabolizm we wczesnych godzinach. Organizm spowalnia przemianę materii i pracuje mniej wydajnie.

6. Czy wiesz co kupujesz?

Jeśli chcesz się odżywiać zdrowo, musisz znać skład produktów, które kupujesz. Jeśli nie masz na to czasu – musisz zaufać sprawdzonemu źródłu informacji (lub cateringowi). Często nie sprawdzamy czy to co mamy w koszyku jest na pewno tym czym się wydaje. Niestety, niejednokrotnie okazuje się, że to, co do tej pory kupowaliśmy, wcale nie jest produktem, którego się spodziewaliśmy. Przykładowo, popularny „naturalny sok malinowy” ma w swoim  składzie tylko 3 proc. soku malinowego, a pozostałe to cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, barwniki i substancje smakowe. Ciemny chleb często udaje tylko razowy czy żytni, a tak naprawdę barwiony jest karmelem. To samo dotyczy soków, dżemów, a nawet pakowanych wędlin czy mięs. 

7. Zdrowe, ale niekoniecznie w duecie

niekorzystne oddziaływanie produktów na siebieWiele zdrowych składników, które powinny się znaleźć w każdej diecie, w połączeniu z pewnymi produktami, również bogatymi w substancje odżywcze, może stać się bezwartościowymi albo, co gorsza, szkodliwymi. Niektóre produkty oddziałują na siebie niekorzystnie i mimo że każdy z osobna służy zdrowiu i jest polecany przez lekarzy, to połączone ze sobą w jednej potrawie stają się bezwartościowe.

Przykładem może być połączenie ryby i oleju słonecznikowego. Ryby morskie są prawdziwym eliksirem młodości. Zawierają niezwykły składnik – kwasy tłuszczowe omega-3. Tłuszcz ten neutralizuje prostaglandyny, powodujące zmiany zapalne w stawach, choroby nowotworowe oraz zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego. Swoistym rywalem omega-3 są kwasy omega-6, występujące w oleju słonecznikowym i kukurydzianym. Jeśli w organizmie jest dużo kwasów omega-6, a mało omega-3, te pierwsze tłumią korzystne działanie tych drugich – zły stosunek kwasów tłuszczowych w naszej diecie jest jednym z ważniejszych czynników przyspieszających starzenie się organizmu. Dorośli i dzieci powinni jadać ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu. Wielkim błędem jest smażenie ich na oleju bogatym w kwasy tłuszczowe omega-6 – słonecznikowym i kukurydzianym, zaś najlepszym rozwiązaniem pieczenie lub gotowane na parze. 

Problematyczne jest także bardzo popularne w Polsce łączenie pomidorów z twarogiem, gdyż pomidor zawiera silnie działające kwasy. Kiedy połączymy go z białym serem, to zawarty w nim wapń wejdzie w reakcje z tymi kwasami i wytworzą się nierozpuszczalne kryształki. Odkładają się one w stawach, blokują je a także przysparzają bólu podczas poruszania się.

Dobrym przykładem produktów, których nie powinniśmy łączyć jest też kawa i herbata z nabiałem. Zawarty w kawie i herbacie kwas szczawiowy łączy się z wapniem znajdującym się w twarożku, jogurcie i serze żółtym. W ten sposób tworzą się szczawiany, które odkładają się w postaci kamieni w drogach moczowych. Natomiast wapń nie może być wykorzystany przez organizm, gdyż zostaje związany.

Podsumowując

Wymienione wyżej, bardzo częste nawyki żywieniowe wpływają nie tylko na Twoją sylwetkę, ale przede wszystkim na zdrowie i samopoczucie. Teraz już wiesz, ze powinieneś się ich wystrzegać. My jednak wiemy, że w codziennym pędzie to wcale nie jest takie łatwe. Wszystkim tym, którzy chcą ustrzec się przed złymi nawykami żywieniowymi, pomóc może odpowiednio dobrana dieta pudełkowa. Korzystając z oferty Fitlab Catering otrzymasz zestaw gotowych, zdrowych posiłków na cały dzień. Dzięki temu w końcu będziesz mieć czas na śniadanie oraz regularne jedzenie w ciągu dnia z zachowaniem odpowiednich przerw. Menu jest skonstruowane w taki sposób aby codziennie zapewnić Ci odpowiednie ilości poszczególnych ważnych dla zdrowia składników. Wszystkie dania są  przygotowywane tylko w oparciu o zdrowe produkty wysokiej jakości. Nie musisz się też martwić o problem słodyczy, gdyż te przygotowywane przez FitLab catering są zdrowe i dietetyczne 😉 

 

Chcę się zdrowo odżywiać!

 

Wróć do FitBloga
Góra
PROMOCJE!
Dzień próbny!