Twój wygląd, a Twoja dieta… czyli co jeść, by pięknie wyglądać i zdrowo żyć?

FL_piekno_483x264

Odpowiednio zbilansowana dieta umożliwia nie tylko utrzymanie prawidłowej masy ciała i poprawnego funkcjonowania organizmu. Sposób odżywiania ma także ogromne znaczenie dla urody. Aby dobrze i zdrowo wyglądać musimy dostarczyć naszemu ciału wszystkich potrzebnych mikro i makro składników. Codzienny jadłospis bezpośrednio wpływa więc na poprawę stanu skóry, włosów i paznokci, a także hamuje procesy starzenia się. Jakie witaminy, minerały i składniki są w takim razie niezbędne, żeby mieć piękną i jędrną skórę, lśniące i mocne włosy oraz zdrowe paznokcie?

Po pierwsze witaminy

Przede wszystkim w Twojej diecie nie powinno zabraknąć następujących witamin: A, B2, B3, B5, B6, B9, B12, C, E, H. Ich brak lub nadmiar z pewnością wpłynie negatywnie na wygląd Twojej cery, paznokci oraz skóry.

  • Witamina A ma kluczowe znaczenie dla Twojego wyglądu. To doskonały antyoksydant, który dba o to aby Twoja cera wyglądała młodo. Zapobiega rogowaceniu i wspomaga regenerację skóry. Przyspiesza wzrost paznokci oraz włosów i zapobiega ich kruchości i łamliwości. Witamina A znajduje się m.in. w marchwi, botwinie, jarmużu, morelach, podrobach, maśle, rybach i jajach.
  • Witaminy z grupy B biorą udział w produkcji i regeneracji komórek, dlatego zapobiegają zniekształceniom płytki paznokci, przeciwdziałają ich łamliwości jak również pobudzają ich wzrost. Witaminy te stymulują także wzrost włosów. Wzmacniają również ich kolor oraz zapobiegają łysieniu i siwieniu. Dbają także o odpowiedni wygląd Twojej skóry. Chronią ją więc przed działaniem czynników zewnętrznych, regulują pracę gruczołów łojowych, poprawiają koloryt cery, a także regulują krążenie.
    Witamina B2 znajduje się w mięsach, jajach, nabiale, grzybach. Witaminę B3 znajdziesz w drobiu, chudym mięsie, rybach, nasionach strączkowych, drożdżach, orzechach, produktach pełnoziarnistych. Cennym źródłem witaminy B5 są m.in. jajka, kurczak, wątróbka i otręby pszenne. Witaminę B6 dostarczysz jedząc ryby (sardynki, łosoś, tuńczyk), drób, awokado, rośliny strączkowe, orzechy, mleko i przetwory mleczne. Bogate w  witaminę B9 są m.in. kapusta, brukselka, brokuły, szpinak, buraki czy wątróbka. Witamina B12 z kolei występuje przede wszystkim w mięsie, rybach, jajach i przetworach mlecznych.
  • Zdecydowanie nie możemy zapominać także o witaminach C i E, które nazywane są często “witaminami młodości”. Są to bowiem naturalne antyoksydanty, które hamują proces starzenia się organizmu, a także chronią przed uszkodzeniami oraz odbudowują uszkodzone komórki.
    Witamina C świetnie wpływa również na zwiększenie odporności naszej skóry na szkodliwe działanie drobnoustrojów czy bakterii. Wzmacnia także nasze naczynia krwionośne, zapobiegając ich pękaniu. Pomaga też hamować rozwój chorób paznokci.
    Witamina E z kolei ma właściwości przeciwzapalne, które sprawdzają się niezwykle skutecznie w zwalczaniu rozmaitych chorób skóry, takich jak oparzenia słoneczne, trądzik czy łojotokowe zapalenie skóry. Ma także działanie nawilżające zapobiegając tym samym nadmiernemu wysuszeniu skóry. Zmniejsza także plamy starcze. Witamina C występuje m.in. w: zielonej pietruszce, jarmużu, papryce, świeżych owocach, owocach dzikiej róży czy żurawinie. Cennym źródłem witaminy E są natomiast oleje roślinne, orzechy, pestki i awokado.
  • W takich produktach jak sardynki, orzechy czy wątróbka znajdziemy z kolei również bardzo istotną dla naszego wyglądu witaminę H czyli biotynę. Pomaga ona walczyć ze słabymi i wypadającymi włosami. Dobrze wpływa również na łagodzenie objawów łuszczycy.

Zdrowy wygląd to także minerały

Zdrowa dieta powinna być skomponowana w taki sposób, aby nasz organizm został zaopatrzony także w odpowiednią ilość składników mineralnych. Minerały takie jak cynk, krzem, miedź, wapń i żelazo mają zbawienny wpływ na kondycję Twoich włosów i paznokci. Pomagają także uniknąć przesuszania się skóry oraz powodują, że nie jest ona szorstka.

  • Za prawidłowy wygląd skóry i jej odpowiedni kolor odpowiada cynk. Przyspiesza on także jej regenerację oraz gojenie się ran. Dzięki niemu można również w znacznym stopniu zmniejszyć objawy trądziku. Ma też działanie wzmacniające zarówno na włosy jak i paznokcie. Występuje przede wszystkim w produktach pełnoziarnistych, nasionach roślin strączkowych i owocach morza.
  • Krzem to minerał, który pozytywnie wpływa na jędrność oraz elastyczność naszej skóry. Sprzyja również jej regeneracji, opóźniając też procesy starzenia. Krzem zapobiega także rozwojowi trądziku oraz ma pozytywny wpływ na paznokcie. Wzmacnia je i sprzyja ich wzrostowi. Krzem występuje głównie w herbatkach ze skrzypu polnego, pokrzywy, rdestu i mniszka lekarskiego.
  • Miedź zapobiega rozdwajaniu się paznokci, przyspiesza gojenie się ran i zwiększa sprężystość skóry. Jest tak ponieważ bierze ona udział w produkcji kolagenu. Miedź również znajdziemy w nasionach roślin strączkowych i produktach z pełnego ziarna, a także w orzechach i jajkach.
  • Wapń jest niezbędny głównie z uwagi na zdrowe paznokcie. Dzięki niemu przestaną się łamać, zadzierać, rozwarstwiać. Będą mocne i twarde. Aby dostarczyć swojemu ciału wapń należy spożywać odpowiednie ilości mleka oraz nabiału.
  • Kolejnym koniecznym elementem zdrowej skóry i mocnych paznokci jest żelazo. To ono zapobiega rozwarstwianiu płytki paznokci oraz zwiększa jej twardość. Ponadto hamuje wypadanie włosów. Żelazo występuje w: czerwonym mięsie, rybach i jajach.

Niezbędne białko i kwasy omega-3

W Twojej diecie, z całą pewnością, nie może zabraknąć białka. Jest to bowiem bardzo ważny budulec Twojego organizmu. Mowa tutaj o białkach odpowiedzialnych za budowę skóry, włosów oraz paznokci, czyli keratynie, kolagenie i elastynie. To właśnie dzięki odpowiedniej zawartości tych konkretnych białek w organizmie nasza skóra zachowuje jędrność. Dużo później również pojawiają się zmarszczki. To także za sprawą białka Twoje paznokcie są piękne i mocne. Staraj się jednak nie przekraczać swojego dziennego zapotrzebowania. Wynosi ono 10-15% ogólnej energetyczności Twojej diety. Białko znajdziesz przede wszystkich w chudym mięsie, rybach, jajach, nasionach roślin strączkowych i przetworach mlecznych.

Kondycji Twoich włosów, skóry i paznokci sprzyjają także kwasy tłuszczowe. Szczególne znaczenie mają kwasy tłuszczowe omega-3, dlatego nie powinno ich zabraknąć  w Twojej diecie. Charakteryzują je silne właściwości ochronne. Mogą więc redukować skutki poparzeń słonecznych, a także łagodzić podrażnienia. Ich źródłami są tłuste ryby morskie, oleje roślinne, orzechy, pestki, algi.

Pamiętaj o wodzie!

Właściwe nawilżenie jest warunkiem, który musi być spełniony, aby Twoja skóra była piękna i jędrna, włosy mocne i błyszczące, a paznokcie zdrowe i niełamliwe. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest więc bardzo istotne. Staraj się unikać słodzonych napojów zastępując je zwykła wodą niegazowaną lub chociażby zieloną herbatą. Norma ilości płynów dla kobiety to minimum 2 litry, natomiast dla mężczyzny około 2,5 litra. 

Podsumowując

Jak widać, nie tylko właściwa pielęgnacja jest niezbędna dla zdrowego wyglądu naszego ciała. Również dieta oraz zdrowy styl życia są znaczące i w dużej mierze mają wpływ na to jak wyglądamy. Warto zatem urozmaicić swój dzienny jadłospis, aby znalazły się w nim produkty, które są źródłem witamin i minerałów, tak cennych dla zdrowia i piękna naszej skóry. Pamiętaj, że w ten sposób możesz samodzielnie zadbać o zdrowy wygląd cery, włosów i paznokci. Aby Twoja skóra nabrała blasku, włosy stały się lśniące, a paznokcie mocne i odporne na złamania musisz zwrócić szczególną uwagę na to, co trafia na Twój talerz. Jeśli Twoja dieta nie będzie zawierać poszczególnych składników odżywczych, witamin i składników mineralnych nawet najlepsze kosmetyki nie pozwolą osiągnąć świetnego efektu.

 

Chcę zadbać o swój wygląd i zdrowie!

 

Wróć do FitBloga
Góra
PROMOCJE!
Dzień próbny!