Jak dbać o układ odpornościowy w czasie epidemii koronawirusa?

FL_1200x1200_Oooh

W obliczu szerzącej się epidemii koronawirusa należy z jednej strony zachować wszelkie środki ostrożności, z drugiej – jeszcze bardziej niż zwykle – dbać o układ odpornościowy oraz immunologiczną kondycję organizmu. Sprawdź nasze porady! 

Pamiętaj, Twój układ odpornościowy jest naturalnie przygotowany na rozwój skutecznej odpowiedzi przeciw wirusom. Zdecydowana większość zakażeń kończy się eliminacją patogenów z Twojego organizmu – pod warunkiem, że dieta i styl życia są odpowiednie a Twój układ odporonościowy jest gotowy do zdrowych reakcji obronnych.

Eksperci z Państwowej Akademii Nauk podkreślają, że koronawirus SARS-CoV-2 jest wysoce zakaźny (jednak nie aż tak jak wirus odry czy ospy wietrznej). Prognozują także, że większość osób zakażonych tym wirusem doświadcza objawów – z reguły pojawiają się między drugim a czternastym dniem od zakażenia – ale nie w możliwie najbardziej zajadłej formie.

Póki co nie ma leków hamujących namnażanie koronawirusa, więc zachowaj wszelkie środki bezpieczeństwa i ostrożności (w tym #zostańWdomu), a zminimalizujesz ryzyko napotkania patogenów. Warto także podejmować szereg działań, które nie tylko nie osłabią, a wręcz wzmocnią działanie Twojego układu odpornościowego, który w obecnej sytuacji powinien działać bez zarzutu.

Oto, co można zrobić:

  • Zrezygnuj z alkoholu i palenia papierosów – niech zdrowie będzie Twoim jedynym “nałogiem”! 
  • Zadbaj o higienę i komfort snu – jego przewlekły deficyt lub choćby zaburzenia mają fatalne skutki dla Twojej kondycji. Zjedz lekką kolację, na minimum 2 godziny przed snem zrezygnuj z korzystania z urządzeń elektronicznych, przewietrz sypialnię, przed snem zrób listę miłych rzeczy, które się wydarzyły w ciągu dnia.
  • Ruszaj się! Nawet ćwiczenia rozciągające czy prosty trening w domu (jeśli nie masz odpowiednich sprzętów, wykorzystaj na przykład butelki z wodą jako hantelki) dotlenią komórki Twojego ciała, poprawią krążenie, rozgrzeją mięśnie.
  • Regularnie jedz zbilansowane, pełnowartościowe posiłki! Zrezygnuj z surowego mięsa i mleka, najlepiej przejdź na dietę roślinną (wygodnie zrobisz to z nami – sprawdź diety z bezkontaktową dostawą do domu). Nie kupuj produktów w sprzedaży luzowej (niepakowane bułki, orzechy), dbaj o higienę miejsc, w których przechowujesz żywność i przygotowujesz jedzenie). 
  • Zdecydowanie unikaj bliskiego kontaktu z osobami, które mają gorączkę i kaszlą. W kolejkach zachowuj odstęp minimum 1,5 metra, nie używaj gotówki, noś rękawiczki, bardzo często myj ręce (mydlenie powinno trwać minimum 30 sekund). 

Do powyższych kroków warto też dodać: częste kontakty (wirtualne – technologie Ci sprzyjają!) z bliskimi i rozmowy, w których skupisz się na pozytywnych wydarzeniach czy elementach codzienności. Higiena psychiczna i dobry nastrój nie bezpośrednio, ale jednak mocno wpływają na Twoją kondycję.  

 

Pomyśl też nad rozwiązaniami, które pozwolą Ci zaoszczędzić i produktywniej wykorzystać czas. Wybór cateringu dietetycznego z dostawą to mniejsza częstotliwość wychodzenia za zakupy (a więc minimalizowanie ekspozycji na patogeny), zdecydowanie mniej gotowania i zmywania – otrzymuj bezpieczne jedzenie pudełkowe (szczegóły znajdziesz TUTAJ), a zaoszczędzony czas wykorzystaj na samorozwój lub treningi w domu.


Życzymy zdrowia i dobrych myśli! 

Wróć do FitBloga
Góra
PROMOCJE!