HIT! Japońska dieta wodna – z czym się to je?

FL_dietaWodna_483x264

Z tym hitem to trochę przesadziliśmy, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że japońska dieta wodna, będąca niczym innym, jak prozdrowotnym rytuałem pokazującym nam kiedy najlepiej po wodę sięgnąć ostatnio rzeczywiście zawładnęła wyobrażeniem milionów ludzi na całym świecie. Samo słowo „dieta” jest tu trochę na wyrost, ale nie ma to większego znaczenia, jeśli dzięki niemu szerzymy wiedzę o tym, jak wdrażać do swojego życia zdrowe nawyki. W poniższym artykule przedstawimy Wam podstawowe zasady tej metody, która uświadomi Wam dlaczego picie wody jest tak ważne i że w zasadzie to nic nas nie kosztuje. Zaczynamy!

Zasady japońskiej diety wodnej

  • Na czczo, jeszcze przed umyciem zębów należy wypić 160 ml letniej wody (temperatura pokojowa) – dopiero po upływie 45 min można pozwolić sobie na zjedzenie śniadania
  • w ciągu dnia wodę wypijaj na 20 minut przed posiłkiem
  • nie należy pić wody w trakcie posiłków
  • posiłki należy spożywać przez maksymalnie 15 minut 
  • po posiłkach należy zrobić przynajmniej 2-godzinną przerwę w trakcie której powstrzymujemy się od jedzenia i picia 
  • powinniśmy stosować zdrową i zbilansowaną dietę 
  • należy wykluczyć ze swojego jadłospisu wszystkie słodzone napoje w tym także soki i zastąpić je wodą 

Nie sposób nie zgodzić się z tym, że odpowiednie nawodnienie organizmu może poprawić nasz stan zdrowia i samopoczucie. Jednak nie ma żadnych dowodów naukowych, na podstawie których moglibyśmy stwierdzić, że metoda ta może uleczyć cukrzycę lub być rozwiązaniem w chorobie nowotworowej, co wiele artykułów na jej temat sugeruje. Nie zgadzamy się także z przyjętym pomysłem mówiącym o tym, że picie wody do posiłku jest szkodliwe. Jeżeli nie towarzyszą nam problemy z niestrawnością, szklanka wody wypita do obiadu nie powinna powodować u nas przykrych dolegliwości. Nie wpłynie to także negatywnie na pracę soków trawiennych. Pamiętajmy o tym, że trawienie przebiega w środowisku wodnym, a zarówno enzymy jak i sole żółciowe potrzebują wody, aby prawidłowo działać. 

 

Japońska dieta wodna, a odchudzanie

Niekwestionowaną zaletą picia dużej ilości wody i stosowania odpowiednich interwałów w jej spożywaniu jest utrata wagi. Niezaprzeczalnie prawidłowe nawodnienie powoduje mniejsze uczucie głodu, większą sytość, a dodatkowo wyznaczone przerwy pomiędzy posiłkami i 15-minutowe okna żywieniowe powodują, że spożywamy mniej pokarmu, a tym samym – znacznie mniej kalorii. Te wszystkie czynniki przy zachowaniu odpowiedniej diety opierającej się o zdrowe produkty mogą przynieść efekty na wadze. Dieta jednak jest tu kluczowym czynnikiem, pamiętajmy, że 5 batoników i 1,5l wody nie spowodują, że schudniemy, a już na pewno nie zrobimy tego zdrowo 😉

 

Japońska dieta wodna i jej wpływ na organizm

Pamiętajmy o tym, że woda jest głównym składnikiem naszego organizmu – stanowi około 60% masy ciała u mężczyzn i 50% u kobiet. Stanowi ona środowisko zarówno dla wszystkich procesów życiowych zachodzących w organizmie, a także jest substratem wielu reakcji biochemicznych. Jest ona niezbędna w transporcie składników odżywczych, usuwaniu zbędnych produktów przemiany materii, termoregulacji czy trawieniu. Stanowi ochronę dla organizmu przed uszkodzeniami czy patogenami.

Zapotrzebowanie na wodę jest zależne od kilku czynników m.in. masy ciała, wieku, stanu zdrowia, aktywności fizycznej czy nawet warunków pogodowych. W ogólnych zalecenia przyjmujemy spożywania około 2l wody dziennie w przypadku kobiet oraz około 2,5l wody dziennie w przypadku mężczyzn. Zapotrzebowanie u kobiet wzrasta w ciąży oraz w czasie laktacji. Wg dokładniejszych zaleceń przyjmujemy wypijanie około 25-35ml wody na 1 kg masy ciała. 

 

Spożywanie zbyt małej ilości wody 

Wszyscy wiemy, że picie wody jest ważne. A co dzieje się, gdy mamy jej za mało? Do objawów odwodnienia zaliczamy: wzmożone pragnienie, suchość w ustach oraz zmniejszone wydzielanie śliny, zaczerwienie skóry, problemy ze snem, drażliwość, problemy z koncentracją, zmniejszoną ilość wydalanego moczu i jego intensywne brunatne zabarwienie. W znacznych stanach niedoborowych może dojść do zaburzenia pracy nerek, a nawet do śmierci. 

Co ważne nie tylko niedobór wody może być dla nas niebezpieczny. Nadmierna ilość wypijanych płynów w krótkim czasie może powodować hiponatremię czyli obniżenie poziomu sodu we krwi, a w krytycznych przypadkach nawet jej zbytnie rozwodnienie, które również stanowi zagrożenie dla życia. 

 

Podsumowując

Musimy przyznać, że sam zamysł japońskiej diety wodnej nie jest zły. Nakłanianie do picia wody – a niestety zdecydowana większość z nas wypija jej za mało – może przynieść określone korzystne skutki zdrowotne jak i wagowe. Pamiętajmy jednak, aby nie popadać ze skrajności w skrajność – jedna szklanka wody wypijana co godzinę w ciągu dnia zapewni nam odpowiednie nawodnienie, zwiększy uczucie sytości oraz wspomaga pracę organizmu. Natomiast nadmierne nawodnienie może doprowadzić do zaburzeń ze strony organizmu jak i przewodu pokarmowego. Pijmy więc wodę umiarkowanie, a jeśli ma to nam pomóc – to stosujmy zasady JDW, by czuć, że wszystko jest pod kontrolą. No to co? Na zdrowie! 

Wróć do FitBloga
Góra
PROMOCJE!
Dzień próbny!